Wednesday, January 25, 2012

Resepiku-Takde tipoo punyer,.!~

Salam buat semua,..Inilah julung-julung kalinya,aku menulis blog masakn utk bersama-sama korg berkongsi resepi disamping mengisi masa lapang sepanjang cuti semester nih.

 Mungkin,korg terntanye-tanye,.apehal la,.aku letak trademark xde tipoo punyer,.tok blog aku nih,.ok,.nk dijadikan citer,sebenarnye,.aku agak angin la,.dgn beberape resepi yg tidak memberikan sukatan bahan-bahan dan cara-cara yang betul,malah hasilnye yg dijanjikan juga tidakku dapat.huhu,..mmg terkecewa ar,.

 Yela,.cbe korg bygkan korg dah excited bli brg2,.godek punye godek kuih tuh,.hasilnye xmenjadi pown,.adoyai,.mmg sakit,.dgn itu aku pu mengorak langkah tok membela nasib manusia-manusia yg penah mengalami situasi nih,.terutamanye,.huhu,.

 Ok,.xmau ckp byk,.resepi nih,.mmg baru diuji kaji pagi td,Hasilnye,.blyh thn,.sedap jugak buat sarapan atau minum petang.Selamat mencuba!~

Apam Gebu

4 biji telor
300 g gula
satu sudu ovalette (halal)
100 g santan kotak
satu sudu baking powder
satu sudu vanilla
satu sudu garam
260 g tepung jagung

Cara-cara
1)Telor,gula,dan ovalette dipukul hingga kembang.

2)Masukkan santan,garam,vanilla,baking powder,dan tepung jagung.Kacau perlahan-lahan.Jangan kacau kuat kerana boleh merosakkan struktur apam.Bubuh pewarna yang anda suka semasa proses mengacau adunan.Anda  boleh juga buat pattern "pocker dot" pada atas permukaan apam.

3)Masukkan ke dalam loyang.Kukus selama 30 min.(Boleh juga dikukus didalam acuan muffin)

4)Sedia untuk dimakan.Cubalah!Tak tipoo punya,.!








No comments:

Post a Comment